Blog

Tilbake til start (Read with Google translator)

Vi skriver altså 26. februar og det snør jevnt og trutt ute nå, men vi blir godt inspirert av Ski VM i disse dager. Så vi en inne ien litt tøffere treningsperiode, både Slje og Sander, siden er er en stund til neste konkurranse. Så i dag dro vi ut til lysløypa på Spikkestad og kjørte på med intervalltrening i snøkaoset. Det var ikke kjørt løyper i dag, så det ble en tøff økt.

Klikk på bildet for å se en større versjon ...

Da var vinterferien i gang og en hel uke med ferie. Vanligvis reiser vi rett opp på hytta, men i år ville vi være litt hjemme for å gå på ski i de flotte skisporene i Lier/Spikkestad. Så reiser vi opp i neste uke til hytta.

Dagen startet flott med at Silje stod opp kl 07.30 og begynet å 'bake' frokost. Hun serverte varme horn, fylt med skinke og ost, samt hjemmelaget knekkebrød. Fantastisk hyggelig og ordentlig godt. Hun er så fink (big grin)

(Klikk på bildene for større versjon)

Etter frokost, heiet vi Marit Bjørgen inn til seier i kvinnene 15 fellesstart med skibytte, så skal vi (meg, Silje og Sander) ut og gå intervalltrening på ski i ettermiddag.

Tilbake til start (Read with Google translator)

Hmm, Da er Win 7 x64 SP1 installert, blir spennende å se om det gir noe nytteverdi på min bærbare PC ....

Har slitt med endel snodige tilstander det PC'en er bare sort når jeg vekker den opp av dvale og må vanligvis sette den inn i dvale på nytt og så på andre forsøk, så starter den opp som den skal etter dvalen. Men det verste er at ca 1/3 av gangene, så får jeg ikke satt PC'en tilbake i dvale etter sort skjerm, og da må jeg drepe den (holde inne power-knappen 5 sekunder) og det liker jeg ganske dårlig....(sad)

I allefall for Silje. Var i Asker i går på den første o-treningen for året. Hun var der sammen med Synne, Tilla, Kim og Vidar fra Lierbygda. De løp noen intervaller og så var det et lite gateløp (sprint orientering) i Asker sentrum.

Det var ikke så lett å løpe i Asker sentrum, spesiellt rundt togstasjonen. Her er det en fordel å være litt kjent, så her trøblet Silje litt. I tillegg var det en voksen dame som nektet Silje å løpe på stasjonen med piggsko, så da løp Silje rundt hele stasjonen, og det ble noen minutter omvei. Men hun burde ikke brydd seg om den kommentaren.....

Neste gang blir vel både jeg og Sander med, håper jeg. Det er veldig lurt å komme i gang med løpingen nå for å unngå skader når sesongen setter inn for fullt.

Tilbake til start (Read with Google translator)

Det ble altså 12.februar før vi kom oss opp på hytta for første gang i år. Vintersesongen har så langt vært preget av svært mange skirenn for Sander, men endelig ble det satt av tid. Vi hadde også litt behov for mere ved hjemme. Vinteren har vært lang og kald, så det begynnte å bli litt lite hjemme. Så denne gangen har vi med bilhengeren og slenger litt av veden vi har på hytta i den. Siden vi er så lite på hytta for tiden, har vi jo mer enn nok ved her ...

Etter å ha fyllt hengeren, og spist en god lunch, dro vi på en skitur i det nydelige været

Men det er stusselig med snø på høyfjellet, men inne i vegetasjonen og litt lavere går det greit an. Dagen skitur gikk opp på fjellet og deretter litt nedover i bygda, ned mot Rødberg i en helt ny trase for året. Den nye traseen er ikke så bratt som før, og dermed går det greit å gå både ned og opp igjen. Tidligere vintre har vi gått ned til Rødberg og så kjørt bil opp til hytta igjen.

Rundt hytta hadde det blåst ganske bra, så det var flere flotte skavler som unga kunne lage huler i, samt at jeg fikk endel trim for å måke meg inn til både hytta og vedboden

Tilbake til start (Read with Google translator)

I går gikk jeg og Sander i World Cup løypa på Konnerud og dagens tur gikk fra Eggevollen til Svarthamna og litt rundt omkring i Eiksetra området. Denne gangen var både Silje og Sigrid med, så det ble en vanlig skitur i dag. Bare å luffe rundt i et par timer og så hjem igjen til lunch med varme rundstykker og te/kakao, og så se på opptak av stafettene i NM....

Bildet under viser ruta fra i dag

Men løypene folkens, løypene i Lier/Drammensmarka er de beste. Visst er det flott på Konnerud, men kunstnøen der er ikke noe koselig å skøyte på i det hele tatt. Det er som å gå på is, så i dag har vi kost oss sykt med å skøyte på skikkelig naturlig snø.

Klikk på bildet for større versjon. Silje og Sander på vei opp fra Solvang og til Svarthamna.

World Cup løyper

Tilbake til start (Read with Google translator)

Dagens skitur ble til World Cup løypene på Konnerud. Vi forsøker å variere mest mulig, og det var Sander som ønsket å dra dit i dag. Silje skulle på biblioteket med en veninne, så det ble en ren guttetur i dag. Temperaturen var ca 0 grader og harde kunstsnø løyper på Konnerud. God gli, men veldig hardt. Stilart var skøyting, Sander sin favoritt....

Vi gikk 2 runder i 5 kilometeren, og som ved forrige tur, så fikk jeg kjørt meg skikkelig opp de bratte bakkene, for det er en knalltøff løype. Vi starter nede på station og det går ganske raskt rett inn i flere sammenhengende bakker opp til toppen, før vi kjører ned og så inn i en ny stigning og til slutt inn på stadion. Her er det en liten sløyfe før man er ferdig med 5 kilometer.

Yess, det var ganske tøft å gå i ryggen på Sander, jeg hadde faktisk problemer med å holde han oppover, så jeg synes han er ganske flink til å klatre. Det har nok en viss sammenheng med vekt og potensiell energi.

Sjekk pulskurvene under (klikk på bildet)... I alle stigningene lå jeg en hel sone over Sander (!). Forteller vel litt om meg og min dårlige form, men synes det er fint å se at Sander klarer å gå i fra meg og fremdeles kun ligge i sone 3 ... Betyr han har mye kapasitet. Det er fysikk og muskler han tydeligvis har manko på.

Sanders kurve er øverst og min underst. Den røde streken (lyseblått område) er puls, mens det brune området er høydekurven.

Tilbake til start (Read with Google translator)

Denne helgen skal vi ikke på noen konkurranser... (wink) Det blir rart ... Føler at jeg har hatt følgende mønster siden begynnelsen av desember i fjor : Fredag kveld : Preppe ski, Lørdag morgen: Opp å lage frokost kl 08.00 og så pakke sekk og klargjøre for skirenn. Hjem lørdag ettermiddag, preppe ski for søndagens løp. Vanligvis er dette løpet motsatt stilart enn lørdagens. Sønadg morgen : opp kl 08.00 og så gjentar lørdagen seg.

Slitsomt ? Ja. Morro ? Ja Kose seg ute med unga ? Ja osv osv

Full fart hele tiden, men det er dette som er gøy.

Så denne helgen skjer det uvanlige, ingen skirenn, bare hvile. Sander trenger det, så vi skal bare kose oss med lange deilige skiturer.... Skal bli deilig å kule litt, bare for noen få dager.

Oh yes

Tilbake til start (Read with Google translator)

Det er forskjell på lekekamera og proffkamera. Har nå lekt meg med min PowerShot G12 og tok endel bilder i Sanders bowlingbursdag. Og for en forskjell. G12 er nesten like raskt og responsivt som speilreflekskameraet mitt.Og så deilig å ta bilder i RAW format. Før fikk jeg dette kun på speilreflekskameraet, men nå får jeg RAW hele tiden. F.eks hadde mesteparten av bildene fra bursdagen feil fargetemperatur, pga av lysstoffrørene. Men det var et øyeblikk å fixe opp i med mitt Bibble 5 Pro software Noen bilder hadde røde øyne, men det fixet jeg i Picasa før jeg lastet opp på flickr.

Titt gjerne på bildene her

Nytt kamera

Tilbake til start (Read with Google translator)

Fikk en liten 'julegave' på etterskudd i dag. Et Canon PowerShot G12 ....

Har vært eier av et Nikon Coolpix S3000 siden i sommer, og for en uke siden fikk jeg nok.(tongue)  Søppelkamera. Dårlige bilder og håpløst treigt. Har vært vant til mitt Nikon D80 de siste 4-5 årene, og da blir en litt bortsjemt... Men et slikt kamera som D80 er ikke noe lommekamera akkurat. På skirenn og O-løp og andre aktiviteter, trenger jeg et litt mindre, men likevell et godt, kamera. Så nå svidde jeg av noen 'grand' og kjøpte med et skikkelig kompakt kamera.

Store forventninger og noen spennende dager framover ....

Lære om Kuba

Tilbake til start (Read with Google translator)

Jepp. To dagers workshop på jobben sammen med Matt Perrins fra IBM, UK. Gruppa mi ( 9 stk Web Utviklere i KLP) skal jobbe i to dager sammen med Matt med å se på IBM's eget RIA framework og se om dette kan adopteres av KLP. Rammeverket er kallt Kuba, og har ingenting med Cuba å gjøre ....

Forhåpentligvis kan vi ta med oss noen gode ideer og best practices fra noen av IBM større prosjekter på rike klienter

To lange dager blir det, men jeg gleder meg.

Gjørra det sjøl

Fordelen

På jobben har vi fått ganske mye bruk av JMS. Det er ganske så kjekt å bruke dette til å lage løst koplede løsninger, men dette er ikke nødvendigvis helt uten utfordringer... Utfordingene er at nå kopler man sammen applikasjoner via en kø. Køen 'eies' av en såkallt buss, Buss'en overføre meldingene mellom køene. Bussen er ren infrastruktur, og dermed har ikke applikasjonene noe forhold til hvordan meldingene kommer fram. Det er nettopp dette som er fordelen med løst koplede systemer, man kan bytte ut bussen uten at applikasjonene 'merker' dette eller har noe forhold til det.

Ulempen

Så til sakens kjerne; Utfordingen nå er at meldinger blir borte ... Vel, de blir ikke borte, man kan merke meldingene med at de aldri skal bli borte, da vil disse bli lagret på bussen helt til mottakeren har kvittert ut at meldingen er mottat. Problemet er at ulike årsaker kan medføre at meldingen bare blir liggende i en kø, og køen bare vokser og vokser, helt til det sprekker. Køen har nemlig en øvre grense over hvor mange meldinger den kan ha (litt forenklet, for det er MessageEngine som har denne begrensningen, men skal ikke gå for dypt inn i detaljene her. Se mer i ESB)

Problemet

Bussen må overvåkes. Hvordan overvåke infrastrukturen mhp meldinger ? Man må ha en kø monitor ! Og dette får man kjøpt, men slike overvåkingsverktøy er ganske kostbare og må ofte konfigureres og installeres i ukesvis før dette kan brukes... Sånnt får man ikke penger til uten månedsvis med analyser og prioriteringer..

Om å ta skjea i egen hånd

Vi kjører WebSphere på jobben og her finnes det api for alt mulig, nært sagt..Så da er det bare å ta fra manualen, Google og WebSphere Forums.. Og etter litt prøving og feiling har jeg laget et lite program som kopler til infrastrukture og leser ut alle køene og sjekker hvor mange meldinger som ligger i køen. Normalsituasjonen er at det skal være 0 meldinger i køen, og hvis antallet øker er dette et tidlig tegn på at det er et problem i infrastrukturen. I dag opplever vi at dette øker til grensen på 50.000 og så stopper alt opp. Nå kan vi legge inn en grense på f.eks 1000. Hvis antallet overstiger 1000, så kan man sende en e-post eller alarmere på en annen måte og så kan infrastruktur folka titte på dette før dte blir et stort problem

Koden

Det er overraskene få kodelinjer som skal til for å gjøre dette. Jeg har her tatt bort unntaksbehandlingen og skriver kun ut køene og antall meldinger som er i køene

Properties connectProps = new Properties();
connectProps.setProperty(
AdminClient.CONNECTOR_TYPE, AdminClient.CONNECTOR_TYPE_SOAP);
connectProps.setProperty(AdminClient.CONNECTOR_HOST, "host");
connectProps.setProperty(AdminClient.CONNECTOR_PORT, "8879"); // 8879 is the default port in WebSphere
connectProps.setProperty(AdminClient.USERNAME, "user");
connectProps.setProperty(AdminClient.PASSWORD, "password");
AdminClient adminClient = AdminClientFactory.createAdminClient(connectProps);
Set s2 = adminClient.queryNames(new ObjectName("WebSphere:*,type=SIBQueuePoint"), null);
if (!s2.isEmpty()) {
    Iterator<ObjectName> i = s2.iterator();
    while(i.hasNext())
    {
        ObjectName on = i.next();
        String type = on.getKeyProperty("type");
            Object object = adminClient.getAttribute(on , "depth");
            System.out.println(Size : " + ((Long)object).longValue() + " BUS: " + on.getKeyProperty("SIBus") + " > " + on.getKeyProperty("name"));
    }
} else
        System.out.println("Node agent MBean was not found");

KM Ski i Buskerud

Tilbake til start (Read with Google translator)

Lite blogging i det siste, skal prøve å skjerpe meg... Har hatt fullt program overalt. Nå for tiden er det mye ski-styr. Jeg jober mye med å organisere karusellrennene iIL ROS, setter opp vaktlister og fungerer som lydtekniker også. Har hengt opp en gammel hornhøyttaler, som jeg fant i et kott på skihytta, opp på ytterveggen, så blir det mindre jobb når man skal arrangere karusellrennene.

Nå i helger har vi hatt det kjempegøy i Kretsmesterskapet for Buskerud. Sander gikk en kjempeløp på lørdag i Klassisk fellestart, der han ble nr 3. Han har aldri hatt så god plassering i et individuellt løp av denne størrelsen. Og på søndag ble det enda bedre, med 2dre plass i Fristil. Skikkelig tett ble det, med 1 sekund ned til 3dje plass og kun 2 sekund ned til del 4rde polass. Han hadde marginene på sin side, kan man si ....

Bilder fra helga : KM Klassisk  KM Fristil

Tilbake til start (Read with Google translator)

Kule navn på løp ikke sant ?

Nå har jeg ikke blogget på kjempelenge, i grunnen har det vært ganske mye man har drevet på med, men tiden har ikke strukket til. Har vært 3 dager på Dojo kurs i London, har vært en uke på WebSphere konferanse i Dusseldorf, har løpt Blodslitet i Fredrikstad og i dag var jeg med Silje og Sander på Råtassen i Asker. Høstferien ble tilbragt på hytta i Uvdal, under nærmest konstand regn 2/3 av uken.

Løp Blodslitet for andre gang den 16.okt sammen med Sander. Silje var på Oslo Horse Show med tremenning Jenny. Løpet gikk sånn passelig, ble nr 70 av 170 i H-Åpen. Klikk her for kartet mitt

Sander var også med og deltok i H11-12, og han ble nr 16, og det er ganske bra, siden de fleste var 11 og 12 år i den klassen. Han hadde en bom som han tapte 5 minutter på ellers gikk de veldig bra på alle andre strekk. Her er kartet hans

I uka etter høstferien var en på WebSphere konferanse i Dusseldorf, mye god mat og drikke, samt at jeg knyttet mange kontakter med viktige personer i IBM. Lærte mye om rike klienter (web teknologi)

Jeg har også hatt bilen på verksted en uke, Det var en tulling som rygget på meg på Lier Stasjon. Heldigvis var jeg i bilen, så det ble en skademelding ut av det og bilen skulle jeg hente før helgen, men det ble en endtur. Det var fremdeles en ripe som ikke var fixet, og en list var bøyd, samt at venstre bakdør ikke var 100% tilpasset. Den stakk 5 mm ut i forhold til framdøra. Skikkelig dårlig håndtverk !! Fy Albjerk Auto !. Jeg nektet å ta i mot bilen og ba de gjøre skikkelig arbeid, så hentet jeg leiebilen og dro min vei. Heldigvis fikk jeg en slik 'Var du fornøyd' undersøkelse e-post etterpå, hvor jeg gladelig ga dårligste karakter på undersøkelsen.

Og i dag var jeg med unga på Råtassen i Asker. Det er et langdistanseløp i orientering. Silje skulle løpe 6,6 km og Sander 5,5 km. Sander (10) gjorde det kjempebra, ble nr 2 i C-Åpen etter å ha spurtet mot Fredrik (12), men måtte gi tapt med 4 sekunder. Her er hans rute fra i dag.  Silje ble nr 6 og beholdt 3dje plassen i Myntcupen. Her er Siljes kart.

Noen bilder fra Råtassen

Eggekollen opp

Yes, da var jeg oppe.

Dessverre var et vått og yr i lufta. Det flotte løpet fortjener sol, så man kan nyte den fantastiske utsikten når man er på toppen.

Dagen startet med en tidlig frokost, vi trenger 3 timer fra mat til løp for å unngå hold-problemer, Sigrid slapp oss av ved start og så kjørte hun opp til toppen for å vente på oss der. Da hadde vi god til til oppvarming og vi traff jo mange kjente fra Lierbygda O-lag som også skulle løpe. Siden vi aldri har løpt dette løpet før var vi jo usikre på hvordan man skulle disponere kreftene utover løpet. Fikk noen gode råd av Kim i Lierbygda. Starte forsiktig, det kan straffe seg å bli for ivrig.

Da startskuddet gikk og over 100 løpere gikk ut, navigerte jeg meg forsiktig i feltet for å unngå brå posisjonsendringer. Jeg så ikke Silje eller Sander i starten, så de lå litt bak meg, men etter ca 1 km kom Sander sigende opp på siden av meg. Etter den kilometeren forlatte vi asfalten og dro oppover stien til grusveien som fører oss oppover. Her dro Sander forsiktig i fra, jeg lå da på 166 i puls, dvs ca 93% av max puls, og jeg var redd for å gi på for mye. Ville ikke brenne meg senere.

Løpet videre var ca 1,5 km på en bratt grusvei, og på slutten av den var Sander 150-200m foran meg, så det løpet var kjørt for meg. Etter da 2,5 km, drar vi inn i skogen for de siste 1,5 km. Her kjempet jeg meg videre. Pulsen lå rimelig konstant på 166-167 og jeg presset ikke på mer. I skogen er det mere kupert, så det ble en blanding av løping og jeg måtte dessverre gå et 4-5 ganger. det likte jeg ikke... målet var klart å løpe hele veien (sad)

Da det var ca 200 meter igjen før toppen, så jeg Kim og Vidar fra Lierbygda, de var tilskuere og da fikk jeg litt heiarop, og da kviknet jeg skikkelig til og føy faktisk opp de siste 2 kneikene og var i grunnen kjempesprek i beina. Så irriterende å finne det ut da, for jeg hadde åpenbart mere inne. Er tydeligvis ikke så flink til å presse meg..(tongue)

Sluttiden ble 28.26... Sander løp på 26.02, så her fikk jeg bank, gikk. Det er bare å gratulere han, han slo både Tilla, Synne, Jonas, Fredrik og August (alle er 11 og 12 år) fra Lierbygda.

Silje kom inn på litt over 30 minutter og det er helt OK for henne, hun hadde løpt såpass hard at hun var litt kvalm etter målpassering, og da har hun gjordt så godt hun kunne og mer kan man ikke be om.

Resultatlisten

Vi løper jo med GPS og det er jo litt morsomt å se på kurvene etter løpet.

Her er mitt løp: (Klikk her for større versjon)

Sonebildet er også ganske tydelig. 93 % av løpet i sone 5 (over 90 % av maxpuls) viser at jeg har ligget på syregrensen hele tiden

Mens Sander derimot, synes å ha mer å hente: ( klikk her for større bilde)

Han har vært i Sone 5 kun 10 % av løpet, og kunne garantert presset seg noe hardere og tålt det. Det er jo ikke så lett å vite dette når man løper, det er jo første gangen vi er med på et bakkeløp.

På toppen var det gratis vafler og drikke, så vi var der en liten stund etterpå for å se på premieutdelingen, før vi tuslet ned og kjørte hjem. Så ble det en sen lunch, i ettermiddag skal vi ut å bowle hele familien og så skal vi på Big Horn og spise etter det igjen. Så dette blir en flott dag.